ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (100 ΩΡΕΣ)
Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά, Διευθύντρια του Τομέα Ψυχολογίας, Παιδαγωγός- Ψυχολόγος
Το μάθημα χωρίζεται σε τρία μέρη (Εξελικτική Ψυχολογία, Σχολές Ψυχοθεραπείας, Κλινική Ψυχολογία).
Το μάθημα αυτό στοχεύει στην γνωριμία των φοιτητών με όλες τις θεωρητικές προσεγγίσεις των Σχολών Ψυχοθεραπείας. Συγκεκριμένα διδάσκονται την Ψυχαναλυτική Προσέγγιση του Sigmund Freud, την Αναλυτική Προσέγγιση του Carl G. Jung, τη Λακανική Ψυχανάλυση, την Μπηχεβιοριστική Προσέγγιση, την Αντλεριανή Προσέγγιση, την Ολιστική Προσέγγιση, την Ανθρωπιστική Προσέγγιση του Carl Rogers, την Υπαρξιστική Προσέγγιση του Irvin D. Yalom, την Ψυχοσυνθετική Προσέγγιση του Robeto Assaggioli. Οι φοιτητές προσεγγίζουν τις σχολές Ψυχοθεραπείας σε βάθος και παράλληλα γίνονται case studies ανά προσέγγιση για καλύτερη κατανόηση της θεραπευτικής σχολής.
Επίσης οι σπουδαστές διδάσκονται Αναπτυξιακή Ψυχολογία, όλα τα αναπτυξιακά στάδια, την ανάπτυξη της προσωπικότητας μέσα από τις θεωρητικές προσεγγίσεις του Sigmund Freud, Melanie Klein, D.W Winnicott, R.A Spitz, Margaret Mahler J. Lacan.
Οι σπουδαστές διδάσκονται Κλινική Ψυχολογία. Μαθαίνουν να κάνουν κλινική διάγνωση. Διδάσκονται τις νευρωτικές και ψυχωτικές διαταραχές και τις Διαταραχές Προσωπικότητας.
Μέχρι το τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
- Να γνωρίζουν σε βάθος όλες τις βασικές ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις
- Να μπορούν να εφαρμόσουν στην πράξη μία επιλεγμένη σχολή ψυχοθεραπείας
- Να μπορούν να διακρίνουν βάση ποιων εμπειριών που αναφέρονται σε συγκεκριμένα ηλικιακά στάδια διαμορφώθηκε η δομή της προσωπικότητας
- Να μπορούν να διακρίνουν σε ποιο αναπτυξιακό στάδιο υπάρχει καθήλωση
- Να μπορούν να προτείνουν θεραπευτικές παρεμβάσεις ανάλογα με το αναπτυξιακό στάδιο
- Να μπορούν να κάνουν κλινική διάγνωση ανάμεσα στις τρεις δομές ( νεύρωση, ψύχωση, διαταραχές προσωπικότητας)
- Να μπορούν να προτείνουν θεραπευτική μέθοδο ανάλογη με την ψυχοπαθολογία του πελάτη
Ενδεικτικό περιεχόμενο:
- Ψυχαναλυτική & νέο ψυχαναλυτική προσέγγιση (Sigmund Freud, Carl Gustav Jung, Jaques Lacan)
- Η αναλυτική προσέγγιση του Carl Gustav Jung
- Λακανική ψυχανάλυση
- Μπηχεβιοριστική προσέγγιση / συστημική προσέγγιση
- Αντλεριανή προσέγγιση
- Ανθρωπιστική, ολιστική, υπαρξιστική προσέγγιση
- Ψυχοσύνθεση (Roberto Assagioli)
- Gestalt (Ψυχογενετικό μοντέλο Anne Teachworth)
- Εξελικτική ψυχολογία στάδια ανάπτυξης Sigmund Freud-Eric Erikson, Melanie Klein, Margaret Malher, Heinz Kohut, Donald Winnikott
- Στάδια ανάπτυξης ο ρόλος της μητέρας & του πατέρα στη διαμόρφωση της προσωπικότητας, η θεωρία της ασφάλειας (John Bolby ,Mary Ainsworth)
- Κλινική ψυχολογία (νευρώσεις, ψυχώσεις, διαταραχές προσωπικότητας)
- Νευρωτικές διαταραχές (αιτιολογία – διάγνωση - αντιμετώπιση)
- Ψυχωτικές διαταραχές, διαταραχές προσωπικότητας (αιτιολογία, διάγνωση, αντιμετώπιση)
ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΩΣ ΜΕΣΟ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ - ΠΑΙΓΝΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (40 ώρες)
Ενδεικτικό περιεχόμενο
Η άμμος, Η μουντζούρα, Κάρτες, Ιστορία με τη χρήση της μπάλας, Κολάζ, Έμβλημα, Χταπόδι – χλαπάτσα, Ζωγραφική, Περίγραμμα σώματος, Το μονοπάτι της ζωής, Πλαστελίνη, Μάσκα, Ιστορία με 6 κομμάτια, Παραμύθι, Σπιρτόκουτα, Άσκηση με λουλούδι, Άσκηση αυτογνωσίας - συνάντηση με το σοφό.
- Παίζοντας και παρατηρώντας τα παιδιά
- Δραματοθεραπεία για παιδιά
- Μουσικοκινητική αγωγή
- Το παιδικό ιχνογράφημα
- To παιδικό παραμύθι
ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
- ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ (EMBODIMENT)
- ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΠΡΟΒΟΛΗΣ (PROJECTION)
- ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΩΝ ΡΟΛΩΝ (ROLE PAYING)
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ (50 ώρες)
Εισηγήτρια: Μαρία Καρκανιά
Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να μπει ο σπουδαστής σε βάθος στις θεωρητικές προσεγγίσεις οι οποίες συνδέουν τις Τέχνες με τη θεραπεία. Ο σπουδαστής μελετά τις Ψυχαναλυτικές μεθόδους και τις τεχνικές οι οποίες χρησιμοποιούνται στην Θεραπεία μέσω των εικαστικών.
Το μάθημα είναι προσανατολισμένο στην Αναλυτική Προσέγγιση του CarlG. Jung.
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΜΜΟΥ - SAND PLAY THERAPY ( 40 ώρες)
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΜΑΡΙΑ Α. ΧΡΗΣΤΟΥ
Η Θεραπεία μέσω της άμμου εφαρμόζεται σε παιδιά και ενήλικες και έχει θεαματικά αποτελέσματα.
Ο θεραπευόμενος έχει στη διάθεσή του ένα δοχείο με άμμο και μία Συλλογή από μινιατούρες (σπιτάκια, δεντράκια, πέτρες, καραβάκια, ανθρωπάκια, σύμβολα). Είναι καλό η συλλογή να είναι μεγάλη και να περιέχει πολλές διαφορετικές μινιατούρες που μπορούν να εκφράσουν διαφορετικές καταστάσεις.
Οι Μινιατούρες δρουν ως σύμβολα- αρχέτυπα.
Ο θεραπευόμενος σχηματίζει ελεύθερα και χωρίς καθοδήγηση αναπαραστάσεις στην άμμο και τοποθετεί τις μινιατούρες .
Ο θεραπευτής παραμένει σιωπηλός, αφήνει τον θεραπευόμενο να εκφραστεί ελεύθερα, απλά παρατηρεί χωρίς να καθοδηγεί τη διαδικασία ή να προτείνει ιδέες και λύσεις.
Στόχος είναι να εκφραστεί ο θεραπευόμενος εντελώς ελεύθερα και αβίαστα ώστε να‘ συμβολίσει’ το πρόβλημα , να εκφράσει τον εσωτερικό του κόσμο, να προβάλει τις συγκρούσεις του με την τοποθέτηση των μινιατούρων πάνω στην άμμο.
Το μάθημα αμμοθεραπείας αποτελείται από ενότητες στην ψυχολογία του Γιουνγκ, τη μυθολογία, την εργασία των ονείρων, τις πνευματικές παραδόσεις και τη συμβολική διαδικασία. Πραγματοποιείται με κλινικό και θεραπευτικό υλικό περιπτώσεων παιδιών, εφήβων και ενηλίκων. Η ολοκλήρωση αυτού του μαθήματος κατάρτισης αποφέρει εντυπωσιακή εμβάθυνση στη κατανόηση της αμμοθεραπείας κατά την Kalff.
- Ιστορία του Sandplay therapy
- Ιστορία και βιογραφικό της Ντόρα Καλφ
- Jungian/ Kalffian Sandplay πρακτική
- Μέθοδος Jungian/ Kalffian Sanplay ( μέθοδος, δεξιότητες, εφαρμογή)
- Διαφορετικές χρήσεις ξηρής & υγρής άμμου
- To σύμβολο & το παιχνίδι
- Η συλλογή μινιατουρών στο sand play
- Ο συμβολισμός στη θεραπεία sand play
- Το παιχνίδι στη θεραπεία sand play
- Το παιχίδι ως μεσολαβητής συνειδητού και ασυνειδήτου
- Ελεύθερος και προστατευόμενος χώρος (free and protected space) στο Kalffian Sandplay
- Sand tray therapy & νευροεπιστήμες
- Κατευθυντικό μοντέλο sand tray therapy
Η ΠΡΟΣΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ CARL ROGERS (80 ΩΡΕΣ)
Εισηγήτρια : Κρίστη Λαγογιάννη
Το μάθημα στοχεύει στην γνωριμία των φοιτητών με όλες τις βασικές αρχές της Ροτζεριανής Προσέγγισης. Συγκεκριμένα, το μάθημα διδάσκεται σαν βιωματική ομάδα και σκοπός της είναι να βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν όλες τις βασικές έννοιες σύμφωνα με τον Ρότζερς μέσα από τις δικές τους εμπειρίες. Οι φοιτητές θα έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν προσωπικές εμπειρίες και σκέψεις, να εκφραστούν σε ομαδικό αλλά και προσωπικό επίπεδο και να αλληλεπιδράσουν με τις εμπειρίες των συμφοιτητών τους. Ουσιαστικά, οι φοιτητές γίνονται οι ίδιοι case studies με σκοπό της κατανόηση όχι μόνο της προσέγγισης αλλά και της δυσκολίας να εκφράζονται, να κατανοούν, και να χειρίζονται τα δικά τους συναισθήματα αλλά και να αντιδρούν σε άλλα άτομα υπό ευάλωτες συνθήκες.
Μέχρι το τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν την ικανότητα:
- να κατανοήσουν τη σύνδεση των βασικών αρχών της Ροτζεριανής προσέγγισης με την Ψυχολογία και πώς αυτές συνδέονται με την ψυχική υγεία και ισορροπία
- να εξοικειωθούν με τις θεωρίες προσωπικότητας σύμφωνα με τον Rogers
- να μπορούν να κατανοήσουν πως εφαρμόζονται οι βασικές έννοιες της προσέγγισης στην ανάλυση προβλημάτων
- να κατανοήσουν γιατί οι βασικές έννοιες της προσέγγισης είναι τόσο σημαντικές
Ενδεικτικό περιεχόμενο:
- Εαυτός
- Τάση Πραγμάτωσης
- Τάση Αυτοπραγμάτωσης
- Πραγματικός και Ιδανικός Εαυτός
- Αντίληψη Εαυτού
- Θεραπευτικές Συνθήκες
- Άνευ Όρων Αποδοχή/Ανεπιφύλακτη Θετική Αναγνώριση
- Ενσυναισθική Κατανόηση
- Εναρμόνιση και Γνησιότητα
ΠΑΙΓΝΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (120 ώρες)
Ο στόχος του μαθήματος είναι να φέρει τους σπουδαστές σε επαφή με τις βασικές αρχές και πρακτικές της Παιγνιοθεραπείας. Η προσέγγιση των θεμάτων γίνεται με βιωματικό τρόπο ενώ ακολουθεί η σύνδεσή τους με το θεωρητικό υπόβαθρο της Παιγνιοθεραπείας. Μέσω αυτής της διαδικασίας οι συμμετέχοντες διευκολύνονται στην αυτοέκφρασή τους και στην ανάπτυξη του δημιουργικού τους δυναμικού με έναν μη απειλητικό τρόπο. Στο τέλος του μαθήματος, οι σπουδαστές θα έχουν αποκτήσει βαθύτερη κατανόηση της φιλοσοφίας της Παιγνιοθεραπείας αλλά και της εφαρμογής της σε διαφορετικούς πληθυσμούς (κλινικούς, μη κλινικούς), σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες (παιδιά, εφήβους, ενήλικες), καθώς και σε διαφορετικά πλαίσια (κέντρα πρόληψης- θεραπείας- αποκατάστασης, σχολεία, νοσοκομεία, κλπ). Οι σπουδαστές θα πειραματιστούν με διαφορετικά μέσα (άμμο, μινιατούρες, πηλό, πλαστελίνη, ζωγραφική, αποκριάτικες μάσκες- κοστούμια, κλπ) ώστε να βρει ο καθένας ποιο είναι αυτό που τον διευκολύνει να εκφραστεί καλύτερα.
Το συγκεκριμένο μάθημα έχει ως κύριο μέλημα τη γνωριμία και την εξοικείωση των σπουδαστών με τις τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην Παιγνιοθεραπεία. Για αυτό το σκοπό χρησιμοποιούνται: φωνή, κίνηση, πηλός, ζωγραφική, χρήση της άμμου, παίξιμο ρόλων, παραμύθια και άλλοι μέθοδοι. Οι βιωματικές ασκήσεις δημιουργικής έκφρασης βοηθούν τους φοιτητές να αποκτήσουν την εμπειρία και τον τρόπο εφαρμογής τους, συνδέοντας τα παράλληλα με τη θεωρία. Πιο συγκεκριμένα οι σπουδαστές θα γνωρίσουν και θα εξοικειωθούν με τα παρακάτω:
Μέχρι το τέλος του έτους οι σπουδαστές θα μπορούν:
- Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές της Παιγνιοθεραπείας
- Το παιχνίδι ως θεραπευτικό μέσο και ο ρόλος της παιγνιοθεραπείας
- Τα μοντέλα της Παιγνιοθεραπείας (Κατευθυντική και μη κατευθυντική)
- Θεραπευτικό συμβόλαιο με γονείς-παιδί-ομάδα
- Η σημασία του πρωταρχικού δεσμού και η παιγνιοθεραπευτική σχέση
- Τα βασικά στάδια εξέλιξης του παιχνιδιού (μοντέλο EPR) και γνωριμία με τα παιχνίδια και τη χρήση αυτών
- Το πως φτιάχνουν το θεραπευτικό συμβόλαιο με το παιδί
- Τα στάδια κατά την Παιγνιοθεραπευτική διαδικασία
- Το ρόλο του Παιγνιοθεραπευτή
- Τον τρόπο εφαρμογής διάφορων τεχνικών και ασκήσεων της άμμου, του πηλού, των ζώων και της ζωγραφικής
ΔΕΚΤΙΚΗΜΟΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ GUIDED IMAGERY & MUSIC (GIM) - (40 ώρες)
ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΚΑΡΡΑΣ
Η καθοδηγούμενη φαντασία είναι μία τεχνική που εφαρμόζεται σε παιδιά, εφήβους και ενήλικες με σημαντικά θεραπευτικά αποτελέσματα
Ο θεραπευτής βάζει μία ήρεμη μουσική και ο πελάτης ξαπλώνει χαλαρά
Ο θεραπευτής περιγράφει εικόνες τοπία μνήμες που εικονοποιούνται μέσα από τη φαντασία
Ο πελάτης μπορεί να αφεθεί ελεύθερος να βιώσει μνήμες , εικόνες , παιδικές αναμνήσεις , μελλοντικά σχέδια
Η τεχνική αυτή χρησιμοποιεί τη δύναμη της μουσικής συνδυάζοντάς την και με άλλες μεθόδους.
Η μουσική κινητοποιεί τον ανθρώπινο ψυχισμό ,διεγείρει συναισθηματικές καταστάσεις.
Με τη βοήθεια της μουσικής ακρόασης ο θεραπευόμενος βιώνει συναισθήματα, έχει νοητικές εικόνες, ανακαλεί μνήμες και γεγονότα του παρελθόντος.
Το υλικό που αναδύεται μέσω της τεχνικής αυτής μπορεί να αξιοποιηθεί θεραπευτικά με διάφορες ψυχοθεραπευτικές μεθόδους λεκτικές ή μέσω άλλων τεχνών .
Ο θεραπευόμενος φαντάζεται σκηνές, τοπία, εικόνες, μελωδίες, ήχους, χρώματα, έρχεται σε επαφή με όλες του τις αισθήσεις
Το μυαλό έρχεται σε επαφή με το σώμα.
Επιστημονικές έρευνες αποδεικνύουν ότι η τεχνική αυτή έχει ευεργετικές επιδράσεις στη συναισθηματική και σωματική υγεία. Είναι μία ενεργή διαδικασία από πλευράς του θεραπευόμενου. Έχει θεαματικά αποτελέσματα στην ανάρρωση και στην ενδυνάμωση του ανοσοποιητικού συστήματος.
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ ΜΕΣΩ ΤΕΧΝΗΣ (30 ώρες)
Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να έρθουν οι σπουδαστές σε γνωριμία με τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης (Χοροθεραπεία, Μουσικοθεραπεία, Δραματοθεραπεία, Θεραπεία μέσω των Εικαστικών Τεχνών).
Οι σπουδαστές παρακολουθούν βιωματικά εργαστήρια από τις άλλες θεραπείες μέσω Τέχνης. Από το πρόγραμμα ορίζεται η παρακολούθηση τουλάχιστον τριών ωρών από τις υπόλοιπες προσεγγίσεις, μπορούν όμως να παρακολουθήσουν και περισσότερες ώρες.
ΚΛΙΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ - (60 ώρες)
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΚΗ
Το μάθημα αυτό στοχεύει στη γνωριμία των σπουδαστών με όλες τις δομές, νεύρωση, ψύχωση, διαταραχές προσωπικότητας. Στο μάθημα αυτό αναλύονται όλες οι δομές σε βάθος και η κάθε χωριστή διαταραχή μελετάται από όλες τις προσεγγίσεις Ψυχαναλυτική, Μπηχεβιοριστική, Υπαρξιστική. Η κάθε διαταραχή μελετάται με βάση τα κλινικά κριτήρια DSM όσον αφορά τη διάγνωση, τα συμπτώματα, την αιτιογένεια και τις θεραπευτικές παρεμβάσεις.
Μέχρι το τέλος του μαθήματος αυτού οι φοιτητές θα μπορούν:
Να κάνουν κλινική διάγνωση
Να προτείνουν θεραπευτικές παρεμβάσεις ανάλογα με τη μορφή διαταραχής
Ενδεικτικό περιεχόμενο
- Νεύρωση- Ψύχωση
- Διαταραχές προσωπικότητας
- Κλινικά κριτήρια DSM-IV-TR
- Διαταραχές άγχους
- Διαταραχές Διάθεσης
- Διαταραχές διατροφής
- Διαταραχές που σχετίζονται με τη χρήση ουσιών
- Ψυχομετρικά τεστ
ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ (60 ώρες)
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: ΚΡΙΣΤΗ ΛΑΓΟΓΙΑΝΝΗ
Η Εξελικτική ψυχολογίας μελετάει την διαρκή αλλαγή στη συμπεριφορά, την νόηση, τις γνωστικές ικανότητες, τις βιολογικές διαδικασίες, την κοινωνικοποίηση και την ολική εξέλιξη του ανθρώπινου είδους από την αρχή μέχρι το τέλος της ζωής.
Η παιδική ηλικία είναι πολύ σημαντική για όλη την μετέπειτα ζωή καθώς κατά τη διάρκεια της παιδικής ηλικίας μαθαίνουμε κρίσιμες λειτουργίες και δεξιότητες και είμαστε ευάλωτοι τόσο σε συναισθηματικά αλλά και σε φυσικά ερεθίσματα. Η ανάπτυξη η αλλιώς εξέλιξη, δεν σταματάει ποτέ και είναι κάτι που συμβαίνει συνεχώς.
Ενδεικτικό περιεχόμενο:
- Βιολογικά και Γνωστικά Στάδια Ανάπτυξης [μηχανισμοί ύπνου, μάθησης, κλασσική λειτουργική προετοιμασία (classical/operant conditioning), μονιμότητα αντικειμένων (object permanence), θεωρία του νού (theory of mind)]
- Ψυχοσυναισθηματική Ανάπτυξη Παιδιών [Freud (ψυχοσεξουαλικά στάδια), εσωτερικοποίηση (internalization), αυτορρύθμιση (self-regulation), Erikson (ψυχοκοινωνικά στάδια), Klein, φύση έναντι ανατροφής (nature versus nurture debate)]
- Θεωρία και Μηχανισμοί Προσκόλλησης Bowlby (attachment)
- Ψυχοπαθολογία στην Παιδική Ηλικία
- Εισαγωγή στο Φάσμα του Αυτισμού, Asperger, Δ.Ε.Π.Υ., Δυσλεξία; Συνοσυρρότητα, Διαφοροδιάγνωση, Ενδείξεις
ΓΙΟΥΓΚΙΑΝΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΝΕΙΡΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ (60 ώρες)
ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΑΙ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΒΟΛΩΝ
Στο μάθημα αυτό οι σπουδαστές ασκούνται στην γλώσσα της ανάγνωσης των συμβόλων και την ερμηνεία τους. Υπάρχουν ατομικά και συλλογικά σύμβολα. Τα σύμβολα βρίσκονται μέσα στις εικόνες και τα όνειρα. Τα σύμβολα είναι κοινά στους ανθρώπους, έχουν όμως μία διαφορετική σημασία για τον καθένα και ερμηνεύονται με τη βοήθεια ενός ατομικού κώδικα
Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να γνωρίσουν οι σπουδαστές σε βάθος την Αναλυτική Προσέγγιση του Γιουνγκ
- Να γνωρίσουν σε βάθος την αναλυτική προσέγγιση (όνειρα, σύμβολα, αρχέτυπα, τέχνες)
Μέχρι το τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν την ικανότητα:
Να αναλύσουν και να ερμηνεύσουν ζωγραφιές και όνειρα πελατών βάση της Γιουνγκιανής Αναλυτικής Προσέγγισης
Ενδεικτικό περιεχόμενο:
- Η Θεωρία του Ατομικού και Συλλογικού Ασυνειδήτου
- Η Θεωρία Προσωπικότητας στην Αναλυτική Προσέγγιση
- Σύμβολα- Αρχέτυπα – όνειρα
- Το εσωτερικό παιδί ( the inner child)
- Μάνταλα και η χρήση του στην Γουγκιανή ανάλυση
- Το Αρχέτυπο του Εαυτού (Self Archetype)
- Το Αρχέτυπο της Σκιάς ( Shadow Arcetype)
- Οι Τέχνες στη Γιουγκιανή Ανάλυση
- Η Χοροθεραπεία στη Γιουγκιανή Ανάλυση
- Τεχνική ενεργούς φαντασίας ( active imagination) στη Γιουγκιανή Ανάλυση
- Ο Συμβολισμός στις Τέχνες
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ (40 ώρες)
Εισηγήτρια: Εβίτα Μπάρτζελη
Το μάθημα αυτό είναι θεωρητικό και βιωματικό. Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στην εφαρμογή της θεραπείας μέσω των Εικαστικών στην πράξη.
Αναγνωρίζοντας μέσα από την ελεύθερη έκφραση την αφυπνιστική δύναμη της Τέχνης, καταρτισμένοι επιστημονικά, με μια μεθοδολογία η οποία εμπεριέχει τις θεραπευτικές ιδιότητες των εικαστικών υλικών και επιφανειών στην ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού, ανακαλύπτουμε μια εσωτερική πηγή, γεμάτη ιδέες και οράματα η οποία μπορεί να μας στηρίξει και να μας τροφοδοτήσει προσωπικά και επαγγελματικά.
Στο μάθημα θα δοθούν από το χώρο της επιστήμης (Ψυχολογία –Ψυχιατρική) πολύτιμες πληροφορίες γύρω από την εφαρμογή του ανεξάντλητου φάσματος των εικαστικών τεχνών (τεχνικές, σύμβολα, γνωριμία με σύγχρονη τέχνη και πολυμέσα κλπ) σε χώρους θεραπείας, Συμβουλευτικής και αυτογνωσίας.
Ο σπουδαστής εκπαιδεύεται στην ελεύθερη έκφραση μέσω των εικαστικών δημιουργιών. Μαθαίνει να κατανοεί τη δυναμική της Ψυχικής διαταραχής έτσι όπως αυτή αποδίδεται μέσα από το έργο. Εκπαιδεύεται στην απεικονιστική έκφραση, την προβολή, την ερμηνεία και τη θεραπεία μέσω της δημιουργικής έκφρασης.
Οι σπουδαστές εκπαιδεύονται στην εφαρμογή της θεραπείας μέσω των Εικαστικών Τεχνών σε ατομικό και ομαδικό πλαίσιο.
Ενδεικτικό περιεχόμενο
- Τεστ της ανθρώπινης φιγούρας (DAP)
- Τεστ της οικογένειας
- Χρωμοτέστ
- Το τεστ των ζώων
ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (20 ώρες)
ΕΙΣΗΓΗΤΡΙΑ: Δήμητρα Σταύρου
Αναπτύσσουν τις βασικές δεξιότητες και μέσα της Δραματοθεραπείας όπως :
- Το σωματικό βίωμα: πρόσωπο, σώμα, φωνή
- Η ανάπτυξη του παιχνιδιού
- Η σύνδεση του δρώμενου με την πραγματικότητα
- Η μεταμόρφωση
- Θεατρικη δραση
- Υπόδυση- απέκδυση ρόλου
- Αυτοσχεδιασμός
- Μιμική
- Μεταμφίεση
- Ψυχόδραμα
- Κοινωνιόδραμα
- Παιχνίδι ρόλων
- Μουσική
- Κίνηση
- Χορός
- Ζωγραφική
- Κουκλοθέατρο-μαριονέτες
- Αφήγηση ιστορίας-παραμυθιού
- Θεωρία και Πρακτικές εφαρμογές της Κίνησης με Άγγιγμα και Ήχο
ΕΠΟΠΤΕΙΑ
Το μάθημα αυτό στοχεύει στο να υιοθετήσουν οι σπουδαστές βασικές έννοιες στη θεραπεία,Πώς ανοίγουμε μία θεραπευτική συνεδρία, πώς την προχωράμε, Άνοιγμα- κλείσιμο ατομικής και ομαδικής συνεδρίας, Θεραπευτική σχέση (χτίσιμο εμπιστοσύνης ), Μεταβίβαση – αντιμεταβίβαση στη θεραπεία, η χρήση των δεξιοτήτων της παιγνιοθεραπείας στη θεραπεία
Μέχρι το τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν την ικανότητα:
- Να αναλαμβάνουν ατομικές ή ομαδικές συνεδρίες
Ενδεικτικό περιεχόμενο:
- Παρουσίαση περιστατικών από όλα τα μέλη της ομάδας
- Ανατροφοδότηση από την εισηγήτρια- επόπτρια και την υπόλοιπη ομάδα