Ο χορός έχει πολλές εκφάνσεις, όμως σε κάθε περίπτωση αποτελεί έκφραση μέσω της κίνησης του σώματος ενώ ταυτόχρονα εμπεριέχει και μεταφέρει μοναδικά στοιχεία της προσωπικότητας του κάθε ανθρώπου και τα οποία σχετίζονται με εμπειρίες, μνήμες, συναισθήματα, κατάσταση, αλλά και παρόρμηση.
Όντας πολύμορφη έκφραση του σώματος συνυφασμένη με την μουσική, τον καταστεί ως «ένα αρμονικότατο αγαθό που προσφέρει ευεργετικά αποτελέσματα σε υγιείς και μη, αλλά και ανεξαρτήτου ηλικίας πληθυσμούς. Τα τελευταία χρόνια, έχει μπει δυναμικά στον χώρο της υγείας με ευεργετικά αποτελέσματα. Παρόλο, που οι έρευνες είναι περιορισμένες, τα αποτελέσματα που προκύπτουν είναι βαθιά υποσχόμενα. Ειδικότερα, ο χορός μπορεί να αποτελέσει μία ωφέλιμη θεραπευτική παρέμβαση με τεράστιο εύρος εφαρμογών κι αυτό γιατί συνδυάζει την τέχνη αλλά και την επιστήμη, με άλλα λόγια, συνδυάζει τα οφέλη της τέχνης και της άσκησης.
Η χοροθεραπεία αποτελεί μια ακόμα υποσχόμενη προσέγγιση στο χώρο της υγείας και βασιζόμενη στο τρίπτυχο σώμα - ψυχή - νους, προσεγγίζει ολιστικά τον κάθε άνθρωπο. Εκτός των άλλων μέσα στο μάθημα της χοροθεραπείας ενεργοποιούνται λειτουργίες του σώματος που άπτονται της άσκησης. Η επιστήμη του χορού καλείται να καλύψει και να εστιάσει στο κομμάτι που αφορά την λειτουργία αλλά και ανταπόκριση του ανθρωπίνου σώματος στον χορό. Ένα μάθημα χοροθεραπείας εμπεριέχει κίνηση και περιλαμβάνει την διέγερση και εξέλιξη αρκετών συστημάτων που συσχετίζονται άμεσα με παραμέτρους της άσκησης όπως: σωματικούς, ψυχικούς, έντασης, διάρκειας, συχνότητας αλλά και σχεδιασμού. Πως θα επιτευχθεί το βέλτιστο αποτέλεσμα των συνεδριών μέσα από ένα ορθά δομημένο μάθημα χορού προσαρμοσμένο ανά περίπτωση. Για παράδειγμα, τι συμβαίνει σε ένα σώμα και κατ’ επέκταση πως επηρεάζεται η κίνηση του όταν πάσχει από κάποια ασθένεια του νευρικού συστήματος όπως το Παρκινσον και τι σχεδιασμός θα ακολουθηθεί σε επίπεδο άσκησης. Τι συμβαίνει στο σώμα όταν ό άνθρωπος γερνάει και πως θα αντιμετωπιστεί μέσα από το μάθημα ή πως θα επιτευχθεί η επανένταξη ενός τραυματισμένου αθλητή ή χορευτή. Με άλλα λόγια, ένα καλά δομημένο μάθημα θα πρέπει να αντιπροσωπεύει όλα τα ερεθίσματα τα οποία προκαλούν τις φυσιολογικές προσαρμογές στο σώμα που στοχεύουν στην καλύτερη απόδοση, ψυχική- νοητική-σωματική μέσω της ασφαλούς πρακτικής.
Ο χορός μέσα από την πορεία του στον χρόνο, αποδεικνύει περίτρανα την οντότητά του, την δυναμική του, την ολότητά του και κατ’ επέκταση την αξία του και συμβολή του στην ιστορία του ανθρώπου. Είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, μια κληρονομιά που μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα ζωής που ο δυτικός πολιτισμός βιώνει συνθήκες έχουν πάψει να είναι φυσιολογικές.
Όπως περιγράφει ο Λουκιανός ο χορός είναι πολύμορφο και αρμονικότατο αγαθό που συνδυάζει όλα τα δώρα των Μουσών.
Claire Karpodini PhD student,
MSc, BA(hons)
Dance and Exercise Scientist
Dance Theorist and Educator RTS, PTS RAD, ISTD